Vozne vznikli z pôvodných vozňov Bdt a Bdtee vyrábaných v rokoch 1986 – 1991 vo Vagónke Studénka. Modernizácie týchto vozňov vykonáva ŽOS Trnava od roku 2009. Vozne sú vyrábané v 3 sériách – 1. séria vozne s číslami 001 – 012, 2. séria má čísla 201 – 238 a 3. séria s číslami 239 – 273.
Obrázok vozňa 1. série
Obrázok vozňa 2. série
Obrázok vozňa 3. série
Popis
Pri modernizácii z vozňov Bdt zostal pôvodný iba podvozok (GP200), obrys rámu podľa vzoru UIC-Y a strecha s charakteristickými prelismi. Náter všetkých vozov je Blonski.
Dizajn interiéru vozňa je vytvorený v spolupráci s nemeckým dizajnérskym štúdiom IFS DESIGNATELIER GmbH, Berlin. Účelom modernizácie bolo zvýšenie komfortu, bezpečnosti a prispôsobenie vozňa moderným požiadavkám cestujúcich. Vozeň je vybavený klimatizáciou (s prúdením chladného vzduchu zo stropu vozňa) vrátane regulácie kúrenia a chladenia. Je určený pre stredoeurópske klimatické pásmo, má okná s tónovanými determálnymi sklami a rekonštruovaný nástupný priestor – sklopné sedadlá a držiaky bicyklov. V interiéri sa nachádzajú nové sedadlá, obloženie stien, stropov a podlahy a uzavretý vákuový systém WC. Vozne 3. série majú wifi, informačný systém a iný typ sedadiel. Všetky vozne majú taktiež elektropneumatické predsuvné vstupné dvere so zabudovaným systémom selektívneho otvárania smerom k nástupišťu, elektropneumatické posuvné prechodové dvere a elektrické posuvné dvere oddielov, centrálny zdroj energie s výkonom 34,4 kW, rozhlasové zariadenie, rekonštruované osvetlenie a kabeláž, zásuvky 230 V (vozne 3. série majú aj USB zásuvky 5V), premostenie záchrannej brzdy a rekonštruovaný rozvod vody.
Prehľad vozov
Osobný vozeň Bdteer
Technické parametre
Dĺžka cez nárazníky: | 24 500 mm |
Rozchod koľají: | 1435 mm |
Celková hmotnosť: | 41 ton |
Maximálna rýchlosť: | 120 km/h |
Počet miest na sedenie: | 1. séria 80+7 2. a 3. séria 84+2 |
Vozňová trieda: | 2. |
Prevádzka
Vozne boli v grafikone 2020/2021 pravidelne nasadzované na nasledovných trasách:
Expresy:
- Banská Bystrica – Bratislava
Rýchliky:
- Bratislava – Žilina – Košice – Humenné
- Bratislava – Zvolen – Košice – Prešov
- Bratislava – Banská Bystrica
Regionálne rýchliky:
- Žilina – Bratislava
- Banská Bystrica – Bratislava
Regionálne expresy:
- Bratislava – Trenčín
- Bratislava – Kúty
- Bratislava – Wien
- Bratislava – Nové Zámky
- Bratislava – Prievidza
- Bratislava – Komárno
- Košice – Čierna nad Tisou
- Košice – Poprad-Tatry
- Košice – Prešov
Osobné vlaky:
- Trenčín – Púchov
- Bratislava – Komárno
- Bratislava – Kúty
- Bratislava – Trnava – Galanta
- Žilina – Poprad-Tatry – Košice
- Žilina – Čadca
- Košice – Lipany
- Košice – Čierna nad Tisou
- Štúrovo – Nové Zámky – Bratislava
- Prievidza – Nové Zámky
- Nové Zámky – Levice
- Humenné – Stakčín
Galéria
Zdroje
• vagonweb