Elektrická lokomotíva rady 362 (pôvodné továrne označenie 69Er) je dvojsystémová elektrická lokomotíva prevádzkovaná v Českej (České dráhy) a Slovenskej (Železničná spoločnosť Slovensko) republike. Sú využívané pre vozbu rýchlikov a vlakov vyššej kategórie. Majú prezývky ,,eso” alebo ,,rýchle eso”.
Elektrický rušeň dopravcu ZSSK
Popis
Stroje rady 362 sú takmer zhodné s radou 363. Jedná sa o dvojpodvozkové, štvornápravové lokomotívy poháňané šyrmi trakčnými motormi.
Prvá lokomotíva rady 362 vznikla v roku 1990 v podniku Škoda Plzeň, kedy bol poslednému kusu zo série lokomotív rady 363 dosadený nový trakčný motor s prevodom 3,04 pre maximálnu rýchlosť 140 km/h namiesto 120 km/h. Tento stroj bol označený ako 362.001 a po rozdelený ČSR v roku 1993 bol pridelený slovenským železniciam. ČSD ešte v roku 1991 plánovali nákup ďalších 29 lokomotív rady 362, avšak kvôli nedostatku financií bol nákup zrušený.
Vzhľadom k zavádzaniu vlakov kategórií EuroCity a InterCity hlavne na ramene Praha – Břeclav – Viedeň a s tým spojenými modernizáciami tratí sa České dráhy rozhodli pre zrekonštruovanie deviatich lokomotív 363 na radu 362. To bolo dosiahnuté výmenou podvozkov medzi lokomotívami rady 363 a 162 a s tým spojenými najnutnejšími úpravami v riadiacich obvodoch.
Pre podobnú akciu ako u ČD sa rozhodli aj Železnice slovenskej republiky. Tu však medzi lokomotívami rád 363 a 162 nedochádzalo k výmenám celých podvozkov, ale iba dvojkolies s prevodovkami. Celkom išlo o rekonštrukciu 15 lokomotív, tj. všetky lokomotívy rady 363 ŽSR z piatej série (posledná však bola rekonštruovaná s využitím náhradných dielov).
S postupom modernizácie 3. a 4. koridoru prestavali ČD do konca roku 2020 všetky stroje rady 363 na radu 362. 362.006 ZSSK získala v roku 2010 novú meničovú výzbroj, použitú v rade 361.
Prehľad vozidiel
Séria | Typ | Evidenčné čísla | Výrobca | Rok výroby | Depo | Počet |
1. | 362 | 001 | ŠKODA | 1990 | Bratislava | 1 |
2. | 362 | 002 – 016 | ŽSR/ZSSK | 1999 – 2001 | Bratislava | 15 |
3. | 362 | 017 – 028 | ŽOS Vrútky | 2018 – 2020 | Bratislava/Žilina | 7 |
Spolu: | 1990 – 2020 | 23 |
Prevádzka
Lokomotívy boli rozdelené do dep Bratislava a Žilina. V grafikone 2019/2020 boli pravidelne nasadzované na nasledujúcich trasách:
Expresy:
- Banská Bystrica – Bratislava
Rýchliky:
- Bratislava – Zvolen – Banská Bystrica
- Bratislava – Zvolen – Košice (len v úseku Bratislava – Zvolen)
Regionálne rýchliky:
- Nové Zámky – Bratislava
- Banská Bystrica – Bratislava
Regionálne expresy:
- Bratislava – Leopoldov – Prievidza (len v úseku Bratislava – Leopoldov)
- Bratislava – Levice
- Bratislava – Kúty
- Bratislava – Nové Zámky
Osobné vlaky:
- Bratislava – Kúty
- Trnava – Kúty
- Žilina – Čadca
- Brno – Tišnov
- Nová Baňa – Zvolen – Banská Bystrica
Elektrická lokomotíva 362
Technické parametre
Dĺžka cez nárazníky: | 16 800 mm |
Priemer kolies: | 1 250 mm |
Napájacia sústava: | 25 kV/50 Hz striedavý prúd, 3 kV jednosmerný prúd |
Regulácia výkonu: | tyristorová |
Usporiadanie pojazdu: | Bo’ Bo’ |
Trvalá ťažná sila: | 258 kN |
Rozchod koľají: | 1 435 mm |
Celková hmotnosť: | 86 ton |
Minimálny polomer prechádzaných oblúkov: | 120 m |
Motor: | jednosmerný s cudzím budením |
Trvalý výkon: | 3 060 kW |
Špičkový výkon: | 3 480 kW |
Typ brzdy: | pneumatická priamočinná brzda, elektrodynamická brzda, odporová samočinná tlaková brzda |
Maximálna rýchlosť: | 140 km/h |
Galéria
Zdroje
• kniha BITTNER, J. – KŘENEK, J. – SKÁLA, B. a kol. 2018. Malý atlas lokomotív. Praha : Gradis Bohemia, 2018. 81 s. ISBN 978-80-86925-19-6.
• vagonweb