Motorová jednotka 861.0 je trojdielna jednotka patriaca ZSSK a vyrábaná v ŽOS Vrútky od roku 2011. Je určená pre náhradu motorových vozov rady 830, 850, 851 a taktiež klasických krátkych súprav. Oficiálny názov jednotky je RegioMover.
Motorová jednotka dopravcu ZSSK
Popis
V roku 2009 si ZSSK objednala dvanásť motorových jednotiek s väčšou kapacitou ako má jednotka 840 práve u ŽOS Vrútky. Jednotka je trojdielna s dvoma hnacími a jedným vloženým dielom uloženými na dvoch hnacích a dvoch bežných podvozkoch Jakobsovej konštrukcie s rázvormi 2800 mm. Skrine sú široké 2850 mm a sú oceľovej samonosnej konštrukcie so zníženou podlahou v strednej časti. Na čelách sú automatické spriahadlá. V každej bočnici sú jedny dvojkrídle zvonku sa otvárajúce predsuvné dvere s elektrickým pohonom a výškou vstupu 550 mm nad temenom koľajnice. V každom diele jednotky sú dva oddiely pre cestujúcich. Vo vloženom diely je navyše rozšírený nástupný priestor a nachádza sa v ňom WC prispôsobené pre cestujúcich na vozíku a taktiež miesto pre kočiare, invalidné vozíky, bicykle a lyže.
Podvozky sú vyrobené firmou Siemens Graz, prvotné vypruženie je prevedené oceľovými vinutými pružinami, druhotné vypruženie je vzduchové. Bežné podvozky majú zariadenie pre samočinné natáčanie dvojkolesia pri prejazde oblúkmi. Dva hnacie agregáty sú uložené pod podlahou – spaľovací motor MAN D2842 LE622. Spolu so zabudovaným retardérom a chladičom sú tieto zariadenia uložené v spoločnom ráme zavesenom pod podlahou. Pohon dvojkolesia je skupinový kĺbovou hriadeľov. Jednotka je vybavená brzdami: elektropneumatickou priamočinnou brzdou, pružinovou brzdou a pneumatickou nepriamočinnou brzdou. Riadiaci systém umožňuje spájanie až troch jednotiek v mnohočlennom riadení. V jednotke je 168 pevných a 9 sklopných sedadiel a 160 miest na státie.
Vo všetkých jednotkách sa nachádza wifi, cctv a kamerový systém.
Prvá jednotka bola dodaná v roku 2011 do depa Humenné, dodávka prvej série prebehla do roku 2013 do dep Humenné a Nové Zámky. V rokoch 2014 až 2015 bola objednaná druhá séria jednotiek 2 + 18 kusov opäť do dep Humenné a Nové Zámky. Od roku 2018 do roku 2020 sa dodávala tretia séria jednotiek, avšak do depa Zvolen, ktorá sa vyznačuje vyšším počtom miest pre bicykle, kamerami pre počítanie cestujúcich, iným interiérom a upravenými spriahadlami.
Prehľad vozidiel
Séria | Typ | Evidenčné čísla | Výrobca | Rok výroby | Počet |
1. | 861.0 | 001 – 012 | ŽOS Vrútky | 2011 – 2013 | 12 |
2. | 861.0 | 013 – 032 | ŽOS Vrútky | 2014 – 2015 | 20 |
3. | 861.0 | 033 – 039 | ŽOS Vrútky | 2018 – 2020 | 7 |
Spolu: | 2011 – 2020 | 39 |
Prevádzka
V grafikone 2020/2021 boli pravidelne nasadzované na nasledujúcich trasách:
Regionálne expresy:
- Košice – Humenné
Osobné vlaky:
- Komárno – Nové Zámky
- Prievidza – Nové Zámky
- Leopoldov – Nitra
- Prievidza – Vrútky
- Zvolen – Banská Bystrica – Brezno
- Zvolen – Fiľakovo – Rimavská Sobota
- Zvolen – Horná Štubňa
- Kysak – Prešov
- Humenné – Medzilaborce
- Humenné – Prešov
- Humenné – Stakčín
- Prešov – Bardejov
Motorová jednotka 861.0
Technické parametre
Dĺžka cez nárazníky: | 58 800 mm |
Priemer kolies: | 850 mm / 770 mm |
Usporiadanie pojazdu: | B’ 2′ 2′ B’ |
Rozchod koľají: | 1435 mm |
Celková hmotnosť: | 120 ton |
Motor: | MAN D2842 LE622 |
Trvalý výkon: | 2x 588 kW |
Typ brzdy: | hydrodynamický retardér, elektropneumatická priamočinná brzda, pružinová brzda, pneumatická nepriamočinná brzda |
Maximálna rýchlosť: | 140 km/h |
Počet miest na sedenie: | 168+9 |
Celkový počet cestujúcich: | 337 |
Vozňová trieda: | 2. |
Galéria
Zdroje
• kniha BITTNER, J. – KŘENEK, J. – SKÁLA, B. a kol. 2018. Malý atlas lokomotív. Praha : Gradis Bohemia, 2018. 248 s. ISBN 978-80-86925-19-6.
• vagonweb