Motorová jednotka 813.0 vznikla prestavbou motorových vozňov rady 810 a prípojných vozňov rady 011. Jednotka je tvorená motorovým a riadiacim vozňom navzájom spojenými pevným spriahadlom Schaku – Voith do, v prevádzke neoddeliteľnej dvojice. Jednotka má prezývku Bageta.
Motorová jednotka dopravcu ZSSK
Popis
V motorovom voze je umiestnený trakčný agregát s príslušenstvom, elektrický rozvádzač, elektrický brzdič DAKO BSE a WC. Priechod medzi obomi vozňami je umožnený širokým uzavretým prechodom značky Hübner. V priľahlej časti motorového vozňa je priestor pre prepravu bicyklov. V riadiacom vozni sa naopak nachádza priestor pre prepravu kočiarov a invalidných vozíkov. Sedadlá sú prevažne v usporiadaní 2 + 2, v motorovom vozni je 31 miest a štyri sklopné sedadlá. V riadiacom vozni je 48 sedadiel. Na každom boku sú tri predsuvné jednokrídle dvere – dve v motorovom a jedny v riadiacom vozni s možnosťou odblokovania podľa strany, na ktorej sa nachádza nástupišťe. Kúrenie je teplovzdušné, stanovište rušňovodiča je klimatizované. Vetranie jednotky je zabezpečené pretlakovou ventiláciou zo stropných výduchov, respektíve pomocou okien, ktorých vrchná časť je výklopná. Trakčný agregát tvorí vznetový ležatý šesťvalcový motor MAN D 2876 LUE 621 a štvorstupňová prevodovka Voith DIWA 864.3. Riadiaci systém MIREL 813 umožňuje ovládať až tri jednotky z jedného stanovišťa, aj v kombinácii s motorovými vozňami rady 812.
Jednotka je vybavená vlakovým zabezpečovačom MIREL, rádiostanicou, optickým a akustickým informačným systémom pre cestujúcich, od roku 2020 kamerovým systémom (jednotky od druhej polovice série) a tromi označovačmi cestovných lístkov. Od roku 2020 sú niektoré jednotky z dôvodu zavedenia spojenia z Košíc na Ukrajinu vybavené nálepkami s číslami miest.
Prehľad vozidiel
Séria | Typ | Evidenčné čísla | Výrobca | Rok výroby | Počet |
1. | 813.0 | 001 – 044 | ŽOS Zvolen | 2007 – 2010 | 44 |
Spolu: | 2007 – 2010 | 44 |
Prevádzka
Jednotky možno stretnúť v depách Bratislava, Trenčianska Teplá, Žilina, Kraľovany, Prievidza, Zvolen, Fiľakovo a Košice. V grafikone 2019/2020 boli pravidelne nasadzované na nasledujúcich trasách:
Regionálne rýchliky:
- Košice – Mukačevo
Osobné vlaky:
- Bratislava – Plavecké Podhradie
- Kúty – Skalica na Slovensku
- Trenčín – Nové Mesto nad Váhom – Myjava – Velká nad Veličkou
- Čadca – Mosty u Jablunkova
- Žilina – Rajec
- Čadca – Makov
- Trenčianska Teplá – Horné Srnie – Vlárský průsmyk
- Prievidza – Horná Štubňa – Vrútky
- Zvolen – Fiľakovo
- Košice – Moldava nad Bodvou mesto
- Lučenec – Utekáč
- Kraľovany – Trstená
Motorová jednotka 813.0
Technické parametre
Dĺžka cez nárazníky: | 28 820 mm |
Priemer kolies: | 840 mm |
Usporiadanie pojazdu: | 1´A´1´1´ |
Rozchod koľají: | 1435 mm |
Celková hmotnosť: | 39 ton |
Motor: | MAN D2876 LUE621 |
Trvalý výkon: | 257 kW |
Typ brzdy: | samočinná DAKO BSE, priamočinná DAKO BPE, záchranná DAKO PZ4 |
Maximálna rýchlosť: | 90 km/h |
Počet miest na sedenie: | 78+5 |
Celkový počet cestujúcich: | 194 |
Vozňová trieda: | 2. |
Galéria
Zdroje
• kniha BITTNER, J. – KŘENEK, J. – SKÁLA, B. a kol. 2018. Malý atlas lokomotív. Praha : Gradis Bohemia, 2018. 235 s. ISBN 978-80-86925-19-6.
• vagonweb