Elektrická lokomotíva rady 362 (pôvodné továrne označenie 69Er) je dvojsystémová elektrická lokomotíva prevádzkovaná v Českej (České dráhy) a Slovenskej (Železničná spoločnosť Slovensko) republike. Sú využívané pre vozbu rýchlikov a vlakov vyššej kategórie. Majú prezývky ,,eso” alebo ,,rýchle eso”.

Elektrický rušeň dopravcu ZSSK

Popis

Stroje rady 362 sú takmer zhodné s radou 363. Jedná sa o dvojpodvozkové, štvornápravové lokomotívy poháňané šyrmi trakčnými motormi.

Prvá lokomotíva rady 362 vznikla v roku 1990 v podniku Škoda Plzeň, kedy bol poslednému kusu zo série lokomotív rady 363 dosadený nový trakčný motor s prevodom 3,04 pre maximálnu rýchlosť 140 km/h namiesto 120 km/h. Tento stroj bol označený ako 362.001 a po rozdelený ČSR v roku 1993 bol pridelený slovenským železniciam. ČSD ešte v roku 1991 plánovali nákup ďalších 29 lokomotív rady 362, avšak kvôli nedostatku financií bol nákup zrušený.

Vzhľadom k zavádzaniu vlakov kategórií EuroCity a InterCity hlavne na ramene Praha – Břeclav – Viedeň a s tým spojenými modernizáciami tratí sa České dráhy rozhodli pre zrekonštruovanie deviatich lokomotív 363 na radu 362. To bolo dosiahnuté výmenou podvozkov medzi lokomotívami rady 363 a 162 a s tým spojenými najnutnejšími úpravami v riadiacich obvodoch.

Pre podobnú akciu ako u ČD sa rozhodli aj Železnice slovenskej republiky. Tu však medzi lokomotívami rád 363 a 162 nedochádzalo k výmenám celých podvozkov, ale iba dvojkolies s prevodovkami. Celkom išlo o rekonštrukciu 15 lokomotív, tj. všetky lokomotívy rady 363 ŽSR z piatej série (posledná však bola rekonštruovaná s využitím náhradných dielov).

S postupom modernizácie 3. a 4. koridoru prestavali ČD do konca roku 2020 všetky stroje rady 363 na radu 362. 362.006 ZSSK získala v roku 2010 novú meničovú výzbroj, použitú v rade 361.

Prehľad vozidiel

SériaTypEvidenčné číslaVýrobcaRok výrobyDepoPočet
1.362001ŠKODA1990Bratislava1
2.362002 – 016ŽSR/ZSSK 1999 – 2001Bratislava15
3.362017 – 028ŽOS Vrútky2018 – 2020Bratislava/Žilina7
Spolu:1990 – 202023

Prevádzka

Lokomotívy boli rozdelené do dep Bratislava a Žilina. V grafikone 2019/2020 boli pravidelne nasadzované na nasledujúcich trasách:

Expresy:

  • Banská Bystrica – Bratislava

Rýchliky:

  • Bratislava – Zvolen – Banská Bystrica
  • Bratislava – Zvolen – Košice (len v úseku Bratislava – Zvolen)

Regionálne rýchliky:

  • Nové Zámky – Bratislava
  • Banská Bystrica – Bratislava

Regionálne expresy:

  • Bratislava – Leopoldov – Prievidza (len v úseku Bratislava – Leopoldov)
  • Bratislava – Levice
  • Bratislava – Kúty
  • Bratislava – Nové Zámky

Osobné vlaky:

  • Bratislava – Kúty
  • Trnava – Kúty
  • Žilina – Čadca
  • Brno – Tišnov
  • Nová Baňa – Zvolen – Banská Bystrica

Elektrická lokomotíva 362

Technické parametre

Dĺžka cez nárazníky:16 800 mm
Priemer kolies:1 250 mm
Napájacia sústava:25 kV/50 Hz striedavý prúd,
3 kV jednosmerný prúd
Regulácia výkonu:tyristorová
Usporiadanie pojazdu:Bo’ Bo’
Trvalá ťažná sila:258 kN
Rozchod koľají:1 435 mm
Celková hmotnosť:86 ton
Minimálny polomer prechádzaných oblúkov:120 m
Motor:jednosmerný s cudzím budením
Trvalý výkon:3 060 kW
Špičkový výkon:3 480 kW
Typ brzdy:pneumatická priamočinná brzda,
elektrodynamická brzda, odporová
samočinná tlaková brzda
Maximálna rýchlosť:140 km/h

Galéria

Zdroje

• kniha BITTNER, J. – KŘENEK, J. – SKÁLA, B. a kol. 2018. Malý atlas lokomotív. Praha : Gradis Bohemia, 2018. 81 s. ISBN 978-80-86925-19-6.

Wikipédia

vagonweb

0 0 hlasov
Hodnotenie článku
guest
0 Komentáre
Vložené spätné väzby
Zobraziť všetky komentáre